Een zaak van de familie.

Toneelvereniging Pauze repeteert momenteel onde de regie van Henk Geelhoed aan: Een Zaak van de Familie (a Small Family Business – 1987)van Alan Ayckbourn in een vertaling van Koen Wassenaar

Duidelijk is dat de maatschappij verandert; onverschilligheid en egocentrisch gedrag lijken toe te nemen ondanks gepreek van moraalridders voor meer normen en waarden. Je zou zeggen dat onze samenleving behoefte heeft aan nieuwe helden die ons de weg wijzen…….
In Een zaak van de Familie lijkt Jack McCracken zo’n held te zijn; succesvol manager, liefdevol getrouwd met zijn Poppy en samen met de kinderen Tina en Samantha vormen zij een voorbeeldig gezin. Geen wonder dat Jack door zijn schoonvader Ken als de nieuwe held het familiebedrijf wordt binnengehaald. Met de slogan “ vertrouwen” gaat deze held aan de slag.
Zoals het een goede komedie betaamt is niets zoals het lijkt en blijkt het familiebedrijf één corrupte bende en als Jack ook nog ervaart dat er flinke scheuren in zijn gezinshuis blijken te zijn, stort zijn wereld in.
De bekende Britse blijspelauteur Alan Ayckbourn (1939) weet wel raad om zijn personages door het verhaal te slepen. Zijn werken – meestal komedies – handelen over huwelijks- en klassenconflicten waarin de angsten en zwakheden van de Engelse lagere middenklasse beschreven worden. Elementen die Ayckbourn telkens weer onder de aandacht brengt zijn; het onvermogen van mensen naar elkaar te luisteren, om wezenlijk contact met elkaar te hebben.
In Een Zaak van de Familie is het niet anders; familiewaarden worden, door grote individuele belangen, danig onderuit gehaald en medestanders worden tegenstanders. Jack, eerlijk en gedegen, verwacht ruimte aan te treffen voor het verbeteren van de bedrijfsvoering. Maar zijn bestuurlijke talenten moeten het afleggen tegen de grootschalige fraude, het bedrog en diefstal die hij zowel binnen het bedrijf, als binnen de familie aantreft. Vrijwel meteen wordt hij, dankzij zijn dochter, het slachtoffer van chantage, en dat is pas de eerste van een reeks morele compromissen die hij moet sluiten. Een sublieme komedie met een dikke zwarte rand.
Henk Geelhoed -regisseur